برجام آفتاب درخشانی است که چهره واقعی آمریکا را آشکارتر کرد

برجام آفتاب درخشانی است که چهره واقعی آمریکا را آشکارتر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، سید یاسر جبرائیلی عصر یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز فناوری هسته‌ای در نطنز اظهار کرد: برای دیدن برخی واقعیت ها و فهمیدن برخی حقیقت ها، از نگریستن و اندیشیدن کاری ساخته نیست؛ گاهی باید سال‌ها و دهه ها و سده ها از آنجا که ایستاده ایم فاصله بگیریم و و حجاب معاصرت را کنار زنیم تا واقعیات و حقایق بر ما روشن شود. موثر ترین گفتارها و نوشتارها در عصر تولید خود، منزوی بوده اند.

 وی ادامه داد:پاک ترین خون هایی که قرن‌ها بعد، عظیم ترین و قدرتمندترین جنبش های بشری را رقم زده اند، در عصر خود به فاجعانه ترین شکل ممکن روی زمین ریخته شده اند. اما مدعای ما این است- و این مدعا قابل اثبات- که میزان هزینه هایی که جبهه حق برای روشن شدن حقیقت در مقابل جبهه باطل در طول تاریخ پرداخت کرده است، روند کاهشی داشته و جبهه حق روز به روز قدرتمندتر و قدرتمندتر شده است. 

جبرائیلی گفت:‌هزینه ای که حسین بن علی(ع) در مقابل جبهه باطل پرداخت کرد و با تمام هستی و خانواده خود به قربانگاه کربلا رفت و فجایعی که به بار آمد، با هیچ هزینه دیگری در تاریخ بعد از آن که از سوی جبهه حق پرداخت شده باشد، قابل مقایسه نیست. اما همین خون های پاک، هم در آن دوره و هم قرن ها بعد، موجب پیدایش جنبش های عظیم و قدرتمندی شدند که باطل را در مقابل آنها یارای مقاومت نبود.

معاون خبرگزاری فارس گفت: برای روشن شدن حقیقت و پیروزی جبهه حق بر باطل، هزینه هایی که در عصر ما پرداخته می شود بسیار بسیار ناچیز است. خون های پاک دیروز، استعداد بشر امروزی را برای درک حقیقت صدچندان کرده است. هزینه هایی که در انقلاب اسلامی بابت پیروزی پرداخت شد، با هزینه قیام حسین(ع) قابل مقایسه نیست. هزینه هایی که در جنگ تحمیلی بابت آن پیروزی عظیم پرداخت شد، با قیام کربلا و حتی انقلاب اسلامی قابل قیاس نیست. 

جبرائیلی ادامه داد:‌ برجام و خسارات ناشی از آن نیز یکی از همین هزینه هاست که باید برای روشن شدن حقیقت پرداخت می‌شد، اما اساسا در مقابل هزینه های قبل از خود برای روشن شدن حقایق، هیچ بنیست. 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود:‌ اگر برجام نبود همین تحریم ها بودند و کسانی قصد این را می کردند که احکام اسلامی را به ناتم مصالحه بر سر حقوق بشر روی میز مذاکره به معامله بگذارند. اگر برجام نبود کسانی می خواستند قدرت دفاعی و موشکی ایران را به مذاکره بگذارند تا شاید تحریم برداشته شود و بعد از وارد کردن این خسارات سنگین به کشور، وقتی دستاوردهای ما از دست رفت، می‌فهمیدند که برداشتن تحریم در کار نیست.

 

 

جبرائیلی با اشاره به نقاط مثبت و منفی برجام تأکید کرد: امروز به دنبال برجام و آشکار شدن هویت و نیت واقعیت دشمن برای مرددان و تردیدافکنان، کسی جرأت ندارد حرف از معامله دستاوردهای موشکی و احکام الهی بزند. ۱۲ سال پیش وقتی برجام در کار نبود دولت اصلاحات این کار را کرد. به جرج بوش نامه نوشتند و التماس کردند که حاضریم درباره بحث تروریسم و سلاح های WMD و مقاومت با شما کنار بیائیم.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی بیان داشت: دستاورد برجام عظیم است و عظمت آن به خاطر نقشی است که در روشنگری و شناساندن و آشکارتر ساختن چهره واقعی دشمنان نظام ایفا کرد. 

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس ادامه داد: به هیچ عنوان نمی شود با آمریکا رابطه برد-برد برقرار کرد؛ دولت یازدهم تمام ظرفیتش را برای تحقق برجام به کار گرفت و علی رغم توصیه های رهبری در مورد راهبردها و تاکتیک های مذاکرات، از این اصول عدول شد.

وی با تاکید بر اینکه اما عدول از اصول هم تحریم ها را لغو نکرد گفت: آن هایی که دم از تعامل با آمریکا می زنند هر گز نمی دانند آمریکا از آن ها چه می خواهد؛ آمریکا در ایران به دنبال یک طبقه حاکم است تا در کشور را به روی منافع آن بازکند؛ خواه این طبقه حاکم از طریق انقلاب اسلامی بر سر کار‌امده باشد، خواه از طریق کودتا و خواه از طریق رای مردم. آمریکا امروز در بسیاری کشورها سفارتخانه هم ندارد و در خاورمیانه در پی منافع خود است نه خدمت به من و شما. چنانکه در سایر کشورها همچون عراق و افغانستان صرفاً به دنبال نفت و منافع کشور خود بود. 

جبرائیلی افزود: استراتژی امروز آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، براندازی ساختاری و شکلی جمهوری اسلامی و نظام ولایت فقیه نیست. بلکه اگر موفق به تغییر رفتار نظام شوند،‌ نه تنها با جمهوری اسلامی، بلکه حتی با نام ولایت فقیه نیز مشکلی ندارند. می دانید که ما تنها نظام جمهوری اسلامی در جهان نیز نیستیم و در همین منطقه با این عنوان نظام های دیگری نیز وجود دارند. 

وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید تمام ۱۱ بند تعهدات ایران را در برجام را انجام داد ولی آمریکا و کشورهای طرف توافق هیچیک از تعهدات خود را انجام نداده اند؛ بعد از ۸۰ روز از اجرای برجام هنوز کانال های ارتباطی در جهت حل مبادلات بانکی با کشورها صورت نگرفته است؛ هند بابت پرداخت بدهی نفتی خود با مشکل کانال مالی مواجه است.

 

 

رئیس دانشکده فارس تصریح کرد: امروزه بررسی لحن آمریکایی ها نشان می دهد که آن ها تمام اهدافی که از ابتدای انقلاب علیه نظام دنبال می کردند بعد از برجام به آن ها شدت بخشیده اند. حملات سایبری ؛ تحریم های مالی و حمایت از اپوزیسیون داخلی از نقشه های آمریکا بعد از برجام است که با تمام قوا در حال اجرای این برنامه ها هستند.

وی با طرح این سوال که در مذاکرات با کدام آمریکا توافق کرده ایم بیان داشت: امروزه دیگر آمریکا آن آمریکای قدرتمند سال های قبل نیست و بسیاری از مشکلات از جمله بدهی، فساد و تجزیه طلبی ماهیت آن را به مخاطره انداخته است. 

وی خاطر نشان کرد: آمریکای امروز دیگر آن ابرقدرت گذشته نیست بلکه کشوریست که بیست هزار میلیارد دلار بدهکار است و در شرایطی قرار دارد که کشورهایی چون چین با حذف دلار از مبادلات بین المللی در حال به زانو درآوردن آن هستند. رانت دلار اگر از میان برود، آمریکایی در کار نخواهد بود. 

جبرائیلی با اشاره به اینکه انتشارات خبرگزاری فارس در حال انتشارات کتابی با عنوان «آمریکایی جهان سومی» به قلم مدیرمسئول روزنامه افینگتون پست است که توصیف‌های عجیبی از نابودی زیرساخت‌های آمریکا ارائه داده است، تصریح کرد: بحث این کتاب این است که ساختار آمریکا تا چه حد روبه اضمحلال است؛ این کتاب بر اساس شواهد مستند نوشته‌شده و مبین این است که با یک چنین کشوری توافق کرده ایم.

 

 

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس با بیان اینکه بعد از برجام کشور را زیر بار بدهی های خارجی و خرید کالاهای لوکس و بعضا بی اساس برده اند، اظهار کرد: اگر تمام هزینه‌کردهای خارجی دولت در داخل صورت می گرفت بدون شک بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می شد. امروز بحرانی عمیق ناشی از عدم تقویت تولید داخلی کشور را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: قطع به یقین آمریکایی ها می خواهند با اجرای برجام جمهوری اسلامی را در حوزه های گوناگون به عقب برگردانند.

جبرائیلی در پایان خاطر نشان کرد: با صحبت های رئیس جمهور مبنی بر آفتاب تابان خواندن برجام موافقم، برجام آفتاب تابانی است که ماهیت آمریکا را آشکار تر ساخت و نشان داد آن ها بعد از برجام به دنبال چه هستند.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *

بیست − 12 =