نئولیبرالیسم نفتی به دنبال تخریب ساختار تولید کشور است

نئولیبرالیسم نفتی به دنبال تخریب ساختار تولید کشور است

سید یاسر جبرائیلی با بیان اینکه نظام لیبرال نفتی با انقلاب اسلامی در ایران از بین رفت، گفت: اما خطر نئولیبرالسم نفتی ایران را تهدید می‌کند که بر سر تولید داخلی خراب می‌شود‌.

سید یاسر جبرائیلی عصر امروز در همایش «از تهران تا کاراکاس» با موضوع بررسی چگونگی ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران بر اثر سوء مدیریت که در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن تسلیت برای حادثه معدن زمستان یورت اظهار داشت: یکی از کارهایی که باید در جامعه ما باید انجام شود این است کهکارگران ارزش و جایگاه داشته باشند و جایگاه اشراف و دلالان تضعیف شود.

وی افزود: در یکی دو سال اخیر دولت و رسانه‌های لیبرال همسو، ادبیاتی با هدف شبیه سازی اقتصاد ایران و ونزوئلا ایجاد کردند تا این گزاره را به ذهن جامعه تحمیل کنند که قبل از دولت روحانی ایران در مسیر ونزوئلا شدن بود.

‌معاون آموزش خبرگزاری فارس تصریح کرد: می‌گویند آقای روحانی و برجام اقتصاد ما را از گرفتار شدن به پوپولیسم چاوز در ونزوئلا که توسط احمدی‌نژاد در ایران دنبال می‌شد نجات داد‌.

جبرائیلی با بیان اینکه ما هم اعتقاد داریم اقتصاد ونزوئلا وضع خوبی ندارد و اگر بگوییم وضع خوبی دارد نگاه متعصبانه و غیرواقعی است، گفت: معتقدیم که دوستان لیبرال دقیقاً به همین مصیبت گرفتارند به طوری که عینک تعصب لیبرالیسم به چشم زدند و واقعیات در ونزوئلا را نمی‌بینند‌. ما بر این قائل هستیم که باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم و ببینیم چرا این کشور به این وضع افتاده اما نگاه سطحی به تجربه ضررش بیشتر از بی‌توجهی به تجربه است.

فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در تحلیل تجربه ونزوئلا نباید بررسی اقتصاد این کشور را از دوران چاوز شروع کنیم، گفت: تورم یا رشد اقتصادی در یک دوره ملاک خوبی برای بررسی عمومی اقتصاد یک کشور نیست. ممکن است اقتصاد در کشوری نظیر ترکیه در دوره‌ای رشد بادکنکی با پول خارجی داشته و بعد با مشکل رو به رو ‌شود و در دولت روحانی که زمانی می‌گفتند ما باید مانند ترکیه شویم امروز می‌گویند ترکیه ملاک مناسبی نیست.

وی ادامه داد: موفقیت‌ها و ناکامی‌های یک کشور محصول مولفه‌های زیرساختی است و ده‌ها سال زمان می‌برد که ساختاری در اقتصاد شکل گیرد که سبب توسعه یا عدم توسعه شود.

معاون آموزش خبرگزاری فارس درباره تاریخچه وضعیت اقتصادی ونزوئلا گفت: در زمان گومز قانون نفت و قرادادهای نفتی را آمریکایی‌ها برای ونزوئلا نوشتند و پس از اجرایی شدن چندین شرکت آمریکایی نفتی وارد کشور شده و از آنجا ماجرا شروع شد.

جبرائیلی با بیان اینکه حضور آمریکایی‌ها در ونزوئلا به سرمایه گذاری برای استخراج نفت محدود نمی‌شود، گفت: آمریکایی‌ها یک نظام خاص اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را در این کشور پایه گذاری می‌کنند که من آن را لیبرالیسم نفتی می‌نامم و در دوران پهلوی در ایران نیز وجود داشت‌.هدف این نظام تضمین تدوام انتقال نفت از کشور مستعمره و تسلط کشورهای استعمارگر بر بازار کشور مستعمره است.

معاون آموزش خبرگزاری فارس تصریح کرد: در واقع یکی از امتیازاتی که کشورهای آمریکایی می‌گیرند این است که بدون گرفتن تعرفه و حق گمرگی می‌توانند هرکالایی را وارد کنند.

جبرائیلی با بیان اینکه در این نظام قواعد تجارت آزاد به کشور تحمیل می‌شود، گفت: بر این اساس تولیدکنندگان داخلی به دلیل تسلط دیگران بر بازار از بازار محروم و ورشکست می‌شوند چون واردات ارزان‌تر از تولید در می‌آید.

معاون آموزش خبرگزاری فارس با بیان اینکه این نظام سبب اقتصاد تک محصولی‌شود، گفت: چنین روشی توسط دولت یازدهم دنبال می‌شود و اسمش جایگزینی تولید است که به جای تولید در داخل از خارج وارد کند و این سبب می‌شود که کشور ونزوئلا شود. در این وضعیت برای واردات متکی به درآمد نفت هستید و یک چرخه باطل ایجاد می‌شود که پول نفت را نمی‌توانید در تولید سرمایه‌گذاری کنید و این ناشی از ساختار لیبرالیسم نفتی است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها احتیاج به ثبات سیاسی در کشور ونزوئلا داشتند بنابراین از گومز حمایت کردند و با سبک زندگی آمریکایی وارد کشور شدند.

فعال سیاسی اصولگرا درباره نتایح حضور آمریکایی‌ها در ونزوئلا گفت: یک اتاق بازرگانی ونزوئلا و آمریکا شکل می‌گیرد که کارکرد آن واردات است و متاسفانه در دولت یازدهم نیز چنین است و صاحبان اتاق بازرگانی در این دولت به قدرت رسیدند. قشری از نخبگان ونزوئلا مقابل این نقوذ می‌خواستند ایستادگی کنند و شاهد دو قطبی هستیم که سبب درگیری در آنجا می‌شود.

وی با بیان اینکه در قرن بیستم به اتکای نفت، اقتصاد ونزوئلا بسیار بزرگ می‌شود، گفت: در ۱۹۷۰ ونزوئلا ثروتمندترین کشور آمریکای لاتین است اما پول نفت صرف واردات و مصرف می‌شود.

معاون آموزش خبرگزاری فارس با بیان اینکه نفت نفرین منابع نیست، تصریح کرد: نفت، موتور اقتصاد در آمریکا را به حرکت درآورد چون مدیریت صحیح انجام شد. در نتیجه ونزوئلا به رغم سرمایه و منابع نفتی تبدیل به کشوری مصرف کننده و بازار کالاهای آمریکایی‌ها و بقیه کشورها شد.
در واقع چون درآمد نفتی با مصرف وارداتی برابر نیست و مصرف بیشتر است کشور به سمت بدهکار شدن می‌رود.

معاون آموزش خبرگزاری فارس با بیان اینکه سال ۱۹۵۸ دوره دیکتاوری در ونزوئلا برداشته می‌شود، گفت: اما افرادی که علاقه به آمریکایی شدن دارند بر سر کار می‌آیند بطوری که سال ۱۹۶۲ قانون تولید اتومبیل تصویب می‌کنند اما تا دهه ۸۰ نمی‌تواند تراکتور تولید کنند چون ساختار لیبرالی است اما چاوز در مقابله با این راستا اقدام کرد.

جبرائیلی افزود: از اواسط دهه ۶۰ میلادی مصرف وارداتی از درآمد نفتی پیشی می‌گیرد در حالی که پول توسط همه مردم مصرف نمی‌شود و در اختیار طبقه خاصی است و دچار بحران سنگین اقتصادی می‌شود.

وی با بیان اینکه دهه ۸۰ شاهد کاهش قیمت نفت بودیم، گفت: در ونزوئلا تورم به ۲۹٫۵ درصد می‌رسد،  کشور رو به مصرف ذخایر ارزی می‌آورد و ناتوانی در تولید ضربه بزرگی به اقتصاد می‌زند‌. در دوره پرز ساختار نولیبرال از طریق عضویت در گات، صندوق بین‌المللی و بانک جهانی در این کشور ایجاد می‌شود و هرچه بیشتر اقتصاد کشور را به نفت وابسته می‌کند.

جبرائیلی افزود: در اقتصاد فلاکت زده و توزیع نابرابر ثروت به شرایطی وارد می‌شویم که مردم دست شورش می‌زنند و در فوریه ۱۹۸۹،  ۲۰۰۰ نفر در خیابان‌های کاراکاس به خاک و خون کشیده شدند و آنها که از چاوز می‌گویند ببینند پیش از چاوز وضعیت چطور بود.

وی درباره ویژگی‌های چاوز گفت: چاوز افسر ارتش است که می‌گوید افراد تحت فرماندهی او مردم را نکشند و قهرمان شناخته می‌شود که علیه پرز اقدام کرد که ناکام ماند اما در سال ۱۹۹۸ در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا و با ۵۶ درصد آرا رئیس جمهور می‌شود. بزرگترین اشتباه چاوز این بود که می‌خواست اقتصاد سوسیالیستی در یک سرزمین نئولیبرالیستی بسازد.

جبرائیلی ادامه داد: صنعت نفت و اتاق بازرگانی از سیاست‌های چاوز خوششان نمی‌آمد و دست به اعتصاب نفت و تحریم واردات زدند که چاوز ۱۸ هزار نفر از کارگران اعتصاب کننده صنعت نفت را اخراج کرد.

وی با اشاره به اینکه صادرات نفت افزایش پیدا کرد اما درآمدش صرف توسعه ونزوئلا نمی‌شد، گفت:  چاوز برای افزایش رفاه مردم می‌خواست این ساختار را به هم بزند و مردم را در مصرف شریک کند تا مصرف را از انحصار یک قشر خاص خارج کند.  ۲۷۱ هزار نفر دانش آموز ابتدایی قبل از چاوز در این کشور وجود داشت اما یک میلیون و ۹۸ هزار نفر تحویل می‌دهد و نرخ فقر و نابرابری را به شدت کاهش می‌دهد.

جبرائیلی افزود:  وضعیت مردم ونزوئلا بعد از چاوز ده‌ها برابر بهتر از قبل چاوز است اما اشکال این است که تولید جان نگرفت و همچنان به درآمد نفت وابسته بود و امروز که مصرف از واردات پیشی گرفته توان واردات ندارد. در کشور ما آقای نیلی می‌گوید ما در ایران به رشد اقتصادی رسیدیم اما سبب می‌شود که یک شکاف درآمدی ماندگار به وجود آید؛ بیایید توضیح دهید این سیاست سبب فقیر شدن چه کسانی و ثروتمند شدن چه کسانی می‌شود؟ مردم این ثروتمندان را می‌شناسند.

معاون آموزش خبرگزاری فارس با بیان اینکه امروز رسانه‌های آمریکایی‌ها می‌‌گوید چاوز اقتصاد ونزوئلا را ویران کرد، تصریح کرد: دروغ می‌گویند وضع ونزوئلا ویران بود و قبل از چاوز به مراتب بدتر بود.‌ اشتغالی که در ونزوئلا ایجاد می‌شد بیشتر در حوزه خدمات واردات بود و اکنون سه چهارم سوپرمارکت‌ها خالی است چون با واردات پر می‌شد که بخش اعظمی از شغلی که در دولت یازدهم ایجاد شده از محل واردات بوده است.

جبرائیلی درباره اینکه کدام مولفهکشور ما را به سمت ونزوئلا شدن می‌برد، تصریح کرد: هر دولتی با تسهیل واردات از محل پول نفت سیاست جایگزینی نفتی را دنبال کند، هر کشوری اتاق بازرگانی برای واردات کشور مسلط کند، زیرساخت‌های تولیدی کشور را نابود کند ما را به سمت ونزوئلا شدن می‌برد.

فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد:  ببینید امروز کدام جریان در ایران پرچم تجارت آزاد برداشته و در پی پیوستن به سازمان تجارت جهانی است که خود آمریکا می‌خواهد از آن خارج شود؟ ونزوئلا سهل است؛ این جریان اگر چندسال دیگر تداوم داشته باشد به دوران قاجار بازمی‌گردیم. دولت کارگزاران سیاست  تعدیل ساختاری صندوق بین المللی پول را در ایران اجرا کرد و ما شاهد شورشی در مقابل آن در دوران هاشمی بودیم.

فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه ببینید کدام جریان در ایران می‌گوید خودکفایی مزخرف است، گفت: این جریان می‌گوید باید نفت بفروشیم و از محل آن کالا وارد کنیم و امنیت غذایی خود را تامین کنیم اینان دارند ایران را ونزوئلا می‌کنند.

جبرائیلی افزود: چه کسانی گرین کارت در جیب دارند؟ از مردم فرار می‌کنند و به فکر ایران نیستند؟ این سوالات پاسخ و مصادیق روشن دارد‌.

وی با بیان اینکه نظام لیبرال نفتی با انقلاب اسلامی در ایران از بین رفت، گفت: اما خطر نئولیبرالسم نفتی ایران را تهدید می‌کند که بر سر تولید داخلی خراب می‌شود‌. افراد این جریان هنوز در ساختار قدرت هستند و می‌خواهند با فریب مردم و با زور و تزویر رای جمع کنند.

جبرائیلی تصریح کرد: انقلاب اسلامی پویا و زنده است و انقلابی دیگر لازم داریم تا نولیبرالیسم را از اقتصاد دور کنیم و این انقلاب با رای مردم محقق می‌شود.

انتهای پیام/

یک دیدگاه

  1. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *

چهار × دو =