دل بستن به برجام، جهالت بود، اما درس نگرفتن از تجربه آن خیانت است.

دل بستن به برجام، جهالت بود، اما درس نگرفتن از تجربه آن خیانت است.

همایش «خسارت محض» با موضوع توقف روند امضای برجام‌های بعدی  با حضور کارشناسان و جمعی از مسئولان و نیز دانشجویان دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

این همایش به همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران و جمعی از اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در محل حوزه هنری سوره برگزار شد.

سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی در این همایش  اظهار داشت: چندی پیش در شب شهادت امام محمد باقر (ع) مطالعاتی را صورت دادم و به این فکر می‌کردم شیعه در چه غربتی در حال مبارزه و زندگی بوده است.

وی افزود: جایگاه شیعه در زمان معصومین چگونه بوده است؟ آیا جایگاه شیعه جایگاه حاکمیت بوده و تسلیحات و قدرت در دست داشته است یا خیر. شیعه آن چه که امروز در قامت جمهوری اسلامی تشکل پیدا کرده در نتیجه مبارزات و سختی کشیدن های بسیاری از مردمان مبارز بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه با وادادگی،‌تسلیم و تبعیت از دشمن به اینجا نرسیده‌ایم گفت: امروز شاهد این هستیم کسانی می‌گویند که ما هیچ چیز نیستیم و هر جا می‌رویم آمریکا، انگلیس و فرانسه فصل الخطاب است.

جبرائیلی با بیان اینکه عده‌ای در داخل می‌گویند که ما جایگاهی در دنیا نداریم خطاب به آنان گفت: شما اگر در زمان معصوم می‌بودید چه رفتاری با معصوم می‌کردید. شما در اوج آن غربت‌ها و ظلم‌ها چه می‌کردید. حتی اگر در زمان امام خمینی (ره) و در عصر مبارزه با رژیم پهلوی و در اوج شکنجه‌ها بودید چه می‌کردید.

وی با طرح این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران  امروز با دوران معصومین قابل مقایسه است خاطرنشان کرد: چرا از موضع ضعف و ذلت به دنیا نگاه می‌کنیم. افرادی که پیگیر این گفتمان هستند فکر می‌کنند که با امتیاز دادن و گذشتن از اصول می‌توانند به دنیا برسند.

جبرائیلی افزود: عده‌ای گفتند ما مذاکره می‌کنیم و با دیپلماسی تحریم‌ها را برمی‌داریم و این گونه نیست که جبهه استکبار و جبهه حق و باطل وجود داشته باشد چرا که دنیا بر مدار برد برد می‌چرخد و ما می‌توانیم سوءتفاهم‌ها را رفع کنیم.

معاون پژوهش خبرگزاری فارس با بیان اینکه چقدر ما به دوستانمان گوشزد کردیم که این ها توهم باطل است گفت: غربی‌ها برای نابود کردن تاسیسات هسته‌ای تحریم‌ها را بر نمی‌دارند چون اساس چیز دیگری است. غربی‌ها تحریم را وضع نکرده‌اند که جلوی ساخت سلاح هسته‌ای را بگیرند بلکه تحریم‌ها را وضع کرده‌اند تا جموری اسلامی ایران را فلج کنند.

جبرائیلی با تاکید بر اینکه دولتی ها حق انتقاد مبنایی و فیزیکی با مذاکرات را به بیسوادی و بی شناسنامگی متهم کردند گفت: آنها در پاسخ انتقادات به ما گفتند که ما هنر دیپلماسی را بلد هستیم و شما بیانیه می خواندید اما ما با کار دیپلماسی قضایا را حل می‌کنیم نتیجه این ادعا امروز چه شده است.

به اعتقاد وی دولت نباید با همه بندهای موجود در برجام موافقت می‌کرد و در این خصوص به آنها توصیه‌هایی نیز صورت گرفت اما باز تعهدات را قبول و به طرف مقابل اعتماد کرد و امروز نتیجه اش را می‌بینند.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی برجام دارای دو هدف افزایش درآمد نفتی و رفع محدودیت‌های بانکی بوده که هیچ یک از این دو هدف محقق نشده است.

جبرائیلی ادامه داد: آقای دکتر صالحی زمانی تصریح فرمودند که ما به اندازه سه سد بزرگ برای تاسیسات هسته‌ای هزینه کردیم ما می‌گوییم اگر شما از برجام دست گرفته باشید این هزینه ارزش دارد. اما اگر همچنان تصور دارید که با مذاکره با دشمن می‌توان تحریم‌ها را برداشت خیر. امروز اگر از تجربه برجام درس بگیرید هزینه تاسیسات هسته‌ای به اندازه ساختن سه سد بزرگ ارزش دارد.

وی با تاکید بر اینکه برجام جهالت بود گفت: تجربه نگرفتن از برجام خیانت است. شما اگر از این تجربه‌ای که ادعا داشتید «بلدید» تصور دیگری پیدا نکرده‌اید و از این نتیجه دست نگیرید در حال انجام خیانت به کشور هستید.

به اعتقاد جبرائیلی آمریکایی ها در برجام چند جا پا پیدا کرده‌اند چرا که برجام به گونه‌ای ریل گذاری شده است که آمریکا تا حد شورای نگهبان و سپاه پاسداران ما جلو می‌آید.

وی افزود: هدف دولت یازدهم برداشته شدن تحریم‌های بانکی بود که با برجام این موضوع هوا شده است.

معاون پژوهش خبرگزاری فارس با بیان اینکه بانکهای اروپایی تا اکتبر ۲۰۱۵ ، ۱۵ میلیارد دلار از طرف آمریکا جریمه شده بودند گفت: ۲۷ دی ماه ۹۴ وقتی افراد و نهادها از لیست آمریکا خارج شدند اروپایی‌ها گفتند ما  از کجا اطمینان پیدا کنیم که این پول به دست افرادی که در لیست تحریم آمریکا باقی مانده‌اند نمی‌رسد و این موضوع را کش داد.

وی افزود: در فروردین ماه ۱۳۹۵آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی دولت یازدهم به آمریکا رفت و با وزیر خزانه داری آمریکا دیدار محرمانه‌ای صورت داد و در آن جا نطفه FATF بسته شد.

جبرائیلی تاکید کرد: این ها به دروغ می‌گویند که ما می‌خواهیم عضو FATF شویم طی این توافق دولت جمهوری اسلامی اصلا بنا نیست عضو FATF شود بلکه آنها فقط پذیرفته‌اند که دستورات FATF را اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای همکاری خلیج فارس به عنوان پدر جد تامین کننده مالی تروریست‌ها عضو اصلی FATF  است و در این نهاد تصمیم گیر است بنابراین قرار نیست حتی ایران در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشته باشد. آقایان طی این قرارداد پذیرفته‌اند تعریف تروریسم را عوض کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره نقش FATF  به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: بانکهای اروپایی نگران بودند که این به دست برخی از نهادها و افراد تحریم شده ایرانی نرسد. بنابراین ساز و کار FATF  در داخل کشور مستقر و در واقع یک مکانیزم راستی آزمایی برای اعمال تحریم‌های آمریکا در خاک ایران است.

وی ادامه داد: از طریق FATF طرف‌های اروپایی و خارجی اطمینان می‌یابند که پول نفتی که قرار است به ایران بدهند به دست وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع،‌ سازمان صدا و سیما  و سپاه قدس نمی‌رسند و این ها خیال می‌کنند می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند اگر اهل دور زدن تحریم‌ها بودند همان تحریم‌های قبلی را دور می‌زدند و از همین الان نامه نگاری‌ها را شروع کردند.

وی با بیان اینکه ۲۷ دی برجام اجرایی شد و ۲۸ دی ماه یکی از بانکها که در زمان قبل از برجام با یکی از نهادها به توافق رسیده بود که تحریم‌ها را دور بزند نامه می‌زند که آن توافق باطل است، گفت: این ها برای جابه جایی پول‌ها اقدام می‌کنند و خرداد ماه سال ۹۵ به این ها نامه می‌زنند که چون شما تحت تحریم اتحادیه اروپا و امریکا هستید امکان جا به جایی پول‌های شما نیز وجود ندارد یعنی پول این افراد و نهادها مسدود شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که خود تحریمی‌ در ایران توسط دولت حتی توسط دولت قاجار هم صورت نگرفته است یعنی کسانی که قرارداد ترکمانچای و گلستان را بستند هم با ایران این کار را نکردند. شما چه کار می‌کنید با کشور.

جبرائیلی تصریح کرد: من شنیده‌ام که شورای عالی امنیت ملی FATF  را شروطی تصویب کرده است و گفته که FATF  اطلاعات ندهید این شرط در گذشته اجابت شده است. چرا که FATF  قرار نیست از ما اطلاعات بگیرد این چه شرطی است که دوستان گذاشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه FATF فقط یک مکانیزم راستی آزمایی است گفت: FATF برای این است که سازوکارش در کشور اجرا شود و وقتی بانک اروپایی استعلام می‌کند که  آقای بانک ملت، بانک صادرات و سپه آیا به نهادهای تحت تحریم‌ آمریکا خدمات می‌دهید یا خیر ایران جواب درست بدهد و نتواند پاسخ غلط به آنها بدهد. چرا که اگر پاسخ دهد که بله ما همکاری می‌کنیم که آن بانک تحریم می‌شود

به گفته معاون پژوهش خبرگزاری فارس، آمریکا تاکنون به وسیله سازمان جاسوسی CIA این اطلاعات را جمع آوری و بانکهای اروپایی را جریمه می‌کرده است اما با سازوکار FATF  دیگر نیازی به سازمان CIA هم نیست. بلکه از طریق یک استعلام ساده از بانکهای ایرانی به اطلاعات می‌رسند.

جبرائیلی ادامه داد: فرجام این وضعیت این است که کشور را در آستانه‌ای قرا رمی‌دهید که برای خارج کردن این افراد و نهادها از لیست تحریم‌ آمریکا به مذاکره با آمریکا ختم خواهد شد تا کشور به یک باتلاق دیگر هل داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به آقای روحانی قول می‌دهیم که از این به بعد از شما انتظاری درباره رفع تحریم‌ها نداریم. بس است بیش از این به کشور خسارت نزنید.

این کارشناس مسائل سیاسی خطاب به رئیس جمهور گفت: شما با پذیرفتن برجام نه تنها به تاسیسات هسته‌ای ما خسارت وارد کردید بلکه برای امضا شدن برجام خسارت‌ بار به طرف غربی باج‌های سنگینی دادید.

وی در همین رابطه به قرارداد IPC اشاره و تصریح کرد: هر عاقلی که قرارداد IPC را مطالعه می‌کند می‌داند که به ضرر کشور است اما این باجی است که به شرکت‌های غربی برای امضا شدن برجام داده شده است.

وی ادامه داد: رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی وزارت نفت صریح گفت که ما می‌دانستیم لابی نفت در دنیا موثر است بنابراین آنرا فعال کردیم تا برجام امضا شود.

جبرائیلی تاکید کرد: آقایان لیبرال که قائل به عدم مداخله دولت و قائل به عدم حمایت از تولید داخلی هستند با چه توجیهی ۵۰ میلیارد دلار از پول ملت را برای شرکت هواپیمایی هما می‌دهند که یک شرکت ورشکسته است هواپیما خریداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: خرید هواپیما آزاد شده و دست شما درد نکند اما بگذارید شرکت‌های خصوصی موفق که در همین زمینه درآمدزایی می‌کنند خرید هواپیما بزنند و به ناوگان هواپیمایی وارد کنند. چرا برای شرکت ورشکسته هما ۵۰ میلیارد دلار هواپیما می‌خرید؟ چون در برجام باج داده‌اند.

وی با بیان اینکه شرکت بوئینگ در جریان مذاکرات فردی به نام توماس پیکرینگ را مامور کرد که از برجام حمایت کند گفت: این شخص به مقامات آمریکایی نامه می‌نویسد و سمینار برگزار می‌کند بنابراین این چه نفعی در برجام داشته که برای آن هزینه کرده است. برجام به بوئینگ چه ربطی داشته است. چون ۲۵ میلیارد دلار از این شرکت قرار است هواپیما خریداری شود.

این کارشناس مسائل سیاسی خطاب به دولتی‌ها گفت: ما خواهشمان از دوستان دولتی این است که کشور ما را همچون ونزوئلا نکنید. چرا که سیاست‌های دولت یازدهم در واگذاری بازار تولید و خدمات کشور به شرکت‌های خارجی و واردات از طریق فروش نفت سیاستی است که از یک قرن پیش تاکنون در ونزوئلا اجرا شده است.

جبرائیلی افزود: هنر چاوز این بود که مسیر مطرح از الیگارشی و ثروتمند در ونزوئلا به سمت مردم تغییر جهت داد اما نتوانست اصلاح ساختاری ایجاد کند اوایل قرن بیستم وقتی در ونزوئلا نفت کشف شد دو طبقه با عنوان نفتی و اتاق بازرگانی شکل گرفت یعنی نفت می‌فروختند و اجناس را از طریق اتاق بازرگانی وارد می‌کردند بنابراین کشوری که در دهه ۱۹۵۰ ، ۵۰ درصد تولید ناخالصی‌اش از شیلات و کشاورزی بود امروز غذا برای خوردن ندارد. ریشه تولید داخلی را زده است.

وی تاکید کرد: امروز برخی‌ها در حال واگذاری مهمترین شرکت های کشور هستند شما (برخی از دولتی‌ها) از جرثقیل بندر شهید رجایی تا کترینگ قطار و لبنیات از ایرلند را به کشورهای خارجی واگذار می‌کنید.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دستاوردهایی که در دوران تحریم داشتیم به سبب این سیاست در حال از بین رفتن است گفت: دستاورد تحریم این بود که خودمان توانستیم بنزین تولید و نفت استخراج کینم اما تمام توانمندی‌هایی که در دوران تحریم به توانمندی رسید با واگذاری بازار کشور به خارجی‌ها در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: برادر آقای دکتر سیف که رئیس انجمن اتحادیه کشتی سازان است به رئیس جمهور نامه زد که چرا محصولاتی که می‌توانیم خودمان تولید کنیم را از خارج از کشور وارد می‌کنید. چرا عده‌ای در حال واگذاری کشور هستند. امیدواریم که دولت روحانی امضای برجام‌ها و واگذاری بیشتر کشور را همین جا متوقف کرد.

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *

5 + 13 =